SITA Learning System
Jak rozpoznać stan relaksu i czym on właściwie jest?
Stan relaksu to stal fizjologiczny, w którym:
- Występuje miarowy, spokojny oddech
- Serce pracuje rytmicznie
- Ciśnienie krwi jest stałe
- Wśród emitowanych fal mózgowych rejestrowanych przez elektroencefalograf przeważają fale alfa o częstotliwości około 7Hz
- Wszystkie mięśnie są rozluźnione
- Pojawia się uczucie wewnętrznego ciepła
- Psychika jest wolna od emocji
- Wyostrzają się zmysły, uświadamiamy sobie docieranie się większej ilości bodźców (informacji)
- Reakcja na bodźce zewnętrzne jest osłabiona
- Występuje wewnętrzny spokój
Znane są rożne inne metody osiągania stanu relaksu niewiązane z budzeniem i zasypianiem. Są osoby, które potrafią wielokrotnie w ciągu dnia osiągnąć ten stan i pozostawać w nim bez jakiejkolwiek zewnętrznej pomocy – siłą własnej woli. Jest to technika najtrudniejsza, która wymaga wieloletniego treningu, od trzech do pięciu lat.
Działanie urządzenia SITA opiera się na stwierdzonym w badaniach naukowych związku między samokontrolą oddechu a stanem relaksu człowieka. Urządzenie pokazuje oddech w postaci światła i dźwięku. Człowiek obserwując przez zamknięte powieki zapalające się i gasnące światło, a także słuchając pulsującego w tym samym rytmie dźwięku bio, podświadomie reguluje i wyrównuje częstotliwość własnego oddechu. Następuje sprzężenie zwrotne między oddechem a wrażeniami wzrokowymi i słuchowymi, czyli tzw. biofeedback. Sprzyja to osiąganiu stanu relaksu, w którym półkule mózgowe, lepiej niż w stanie aktywności, współpracują ze sobą. Tym samym wielokrotnie wzrasta zdolność mózgu do percepcji i zapamiętywania informacji.
Jak w przybliżeniu wygląda kurs językowy SITA? (procedura IZA P.)
Na początku należy nauczyć się osiągania stan relaksu. Podczas pierwszej próby pomaga w tym odsłuchanie instrukcji relaksu. Do każdej następnej próby potrzebne jest już tylko urządzenie. Jeśli stwierdzisz, że potrafisz osiągnąć stan relaksu w ciągu kilku minut, możesz przejść do nauki języka.
Efektywna nauka polega na przerabianiu określonymi fazami kolejnych lekcji:
Inicjacja – w stanie aktywności (trwa około 20 minut)
Ma na celu zapoznanie się z tematem lekcji. Należy odsłuchać jednorazowo tekst w obcym języku, dzięki temu poznajemy melodię i brzmienie języka. Następnie przeczytać na glos tłumaczenie tego tekstu w języku polskim. Pozwala to na zrozumienie czego będzie dotyczyć lekcja. Na koniec należy odsłuchać jeszcze raz nagrania z jednoczesnym śledzeniem tekstu w języku obcym. Dzięki temu łatwo skojarzyć słowa i zwroty z ich pisemna wersją.
Zapamiętywanie – w stanie relaksu (trwa około 40 minut):
- Fragment muzyki relaksacyjnej.
- Dialog w zwolnionym tempie.
- Pierwsza część dialogu w zwykłym tempie.
- Słownictwo do pierwszej części dialogu wraz z tłumaczeniem.
- Druga część dialogu w zwykłym tempie.
- Słownictwo do drugiej części dialogu wraz z tłumaczeniem.
- Powtórzenie całości dialogu w zwykłym tempie.
- Muzyka relaksacyjna.
Aktywizacja – w stanie aktywności (trwa około 30 minut)
Celem jest wypowiadanie na głos wszystkich zapamiętanych słów i zwrotów w języku obcym. Tylko głośne wypowiedzenie własnych myśli gwarantuje dostęp do zapamiętanych informacji.
Powtórzenie – w stanie relaksu (trwa około 40 minut)
Ma za zadanie utrwalenie materiału lekcji. Należy powtórzyć fazę zapamiętywania lekcji poprzedniej.